Kitab Fadhail Amal (Kitab Utama Jama’ah Tabligh)
– Bahagian 1 –

Membongkar kesalahan-kesalahan yang tidak di-endahkan biarpun telah diperingatkan oleh para ulama.

Lantas pembuktian yang kali ini menjelaskan bahawa berdasarkan kandungan yang dibulatkan di bawah menunjukkan mereka tidak mementingkan sanad. Malah, mempercayai kasyaf (perasaan mengetahui hal ghaib). Malah menjadikannya (kasyaf) sebagai sandaran bagi menentukan kesahihan sesuatu hadis. Bukankah ini jelas melanggar disiplin ilmu hadis???

-Sila Klik Pada Gambar Untuk Membesarkannya-

-Sila Klik Pada Gambar Untuk Membesarkannya-


-Sila Klik Pada Gambar Untuk Membesarkannya-

(Best View by Mozilla firefox)
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest

Comments

  1. hackym
    July 23, 2009 at 9:43 pm

    No doubt there are few weak ahadith in Fadhail Amaal.

    However, one thing fadhail amaal bashers fail to realise or acknowledge is, that even though Shaykh zakariyya rahimahullah have listed those ahadith in the book, yet he has clearly mentioned/highlighted/pointed out that such hadith(s) is/are weak.

    He did not try to ignore or hide the fact that those ahadith are weak. Nor he portrayed any such ahadith with any other status such as hasan or whatever.

    Rather he infact stated out clearly that those particular ahadith are weak/very weak etc.

    However, one thing people fail to realise is fadhail amaal was never a book to establish usool or address fiqhi masail on any aspect of deen. It is rather a book of fadhail (virtues), as the title of the book says itself.

    It is a book of virtues and motivation. The intention and purpose to write and compile such a book was nothin else but to motivate the ummah and bring them to establish a'amaal.

    Which is clearly evident that so many people have benefitted from the book and it has motivated such a large group of muslims in ummah and brought them back to practicing a'amaal.

    Fuqaha (jurist) of all 4 schools of thought unanimously agree that when it comes to fadhail/virtues, even weak ahadith can be used. Because the purpose of using the hadith is not to establish an shari'i usool or address a masalah but rather to motivate.

    However, when it comes to masa'il then yes only strong ahadith with proper chain and narrations can be used.

    Lastly, regardless of how high ranking scholar sh. Akram Nadwi is, I dont think he is of higher calibre than Shaykh ul Hadith Zakariya (rahimahullah), because a scholar from same madrasa of Nadwa, whom Allah has exalted and given a much higher status, shaykh Abul Hasan Ali Nadwi (rahimahullah) have endorsed the book and have never raised an objection or pointed out fingers to the book nor warned people against using this book.

    So, ulama like sh. Akram nadwi, should take a greater responsible approach and advise people regarding the purpose of the book and reason behind usage of such ahadith rather than warning them against it.

    Because even today in India there are scholars who have much higher rankin and status and they still endorse the book.

    Mufti Ibrahim Desai and his team of muhadditheen from South Africa have clearly addressed the issue in detail for all those refuters:

    http://www28.brinkster.com/mushrf/070104/TFAZAIM.html

    Anyone who really wants to get the undersanding can take out some time and read the above link and they will not have any objections against the use of fadhail A'amaal because all objections have been addressed with all dala'ail (evidences from quran and sunnah).

    However, that would be possible only if one is not already biased in their approach.

  2. Mang
    August 12, 2009 at 10:06 pm

    salam,

    Sy terbaca post drpd ustaz hambali berkenaan sheikul hadith Maulana Zakariya rah..pengaranag kitab Fadhail Amal..

    http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/01/surat-dari-sheikh-abd-al-fattah-abu.html

    http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/08/surat-ulama-hijaz-syeikh-muhammad-ibn.html

  3. fird_fireice
    October 6, 2009 at 10:07 pm

    menuduh seorang ulama hadith bermain-main dalam satu hal berkaitan hadith yang mana kesalahn itu boleh menjadi dosa kepadanya bukankah suatu fitnah yang besar?!! Tanyalah kpd ulama hadith siapakah Maulan Zakaria ,jgn bertanyakan kpd ustaz biasa yang rumah mereka pun bagaikan mahligai raja, dan hanya menuduh sini-sana tanpa mengkaji sedalam-dalamnya…
    Maulana Zakaria dikuburkan bersama ahlul bait yang mana jenazah yang diletakkan di sini tdak akan ditanam jika dalam dua bulan jenazahna reput , justeru adakah kita hendak menuduh seorg yg tidak reput jenazahnya sbg org yg ambil enteng terhadap perkara ini?
    Sebelum menuduh, siasatlah dahulu, takut2 tuduhan kita memakan kita di akhirat kelak…
    Dan satu perkara lg Maulana Zakariyya sendiri pernah bermimpi Nabi S.A.W. yg menyatakan kegembiraan baginda terhadap kitab beliau Fadhilat Selawat.
    Justeru adkah bermimpi nabi pun suatu penipuan ..
    Dan jika ini bukan penipuan, mampikah tuan menghadirkan suatu nama pengarg yg bermmpi Rasulullah krana kitabnya???

  4. UstazK
    January 19, 2010 at 12:05 am

    saya nak tanya Muhamad Abdul Wahab ambil sanad ilmu dari ulama mana? Al Albani belajar hadis dengan siapa pulak.ada sanad ke dua orang pujaan salafi ni?

  5. khuwaidim
    January 26, 2010 at 6:53 am

    baik dr aliran al-baani atau sebaliknya, ulama telah selesai meneliti karangan2 sheikh zakaria. dan mereka pun setuju dgn kelebihan tokoh ini dr segi seni susunan sanad & matan dlm kitab2 beliau. tidak jauh dgn konsep bukhari, muslim & tirmizi. penggunaan syawahid & mutabaat, penaikan taraf hadith, serta mua'llaq (sanad yg dibuang) yg mausul di tempat lain yg dianggap sahih (ahadith makrunan bi as-sahih). ulama mutaakkhir juga telah membuat tahkrij semula dan mendapati tidak sampai 15 hadith yg dhaif dlm fadhail a'mal. semua ini menjadikan hati saya berasa dhaif derta merasakan tiada kekuatan mengkritik ulama2. kerana di sebalik kitab2 al-baani, maulana zakaria, imam tirmizi, terdapat manhaj yg tinggi…berbanding diri saya, jauh tidak mampu membuat seperti ulama2 ini. wallahu a'lam

  6. Affan Ruslan
    April 4, 2010 at 11:00 am

    Salam.
    Ana terpanggil utk comment disini.
    Berdasarkan ilmu yg sedikit ini.

    Memang betul, Maulana Zakariyya memang seorang tokoh Hadith.
    Terdapat juga ulama yg bukan dr golongan tabligh belajar/mengambil sanad drpd beliau.
    Malah, terdapat bbrp ulama sendiri yg memuji Maulana.

    Pesan sy kepada mana2 golongan/usrah/kumpulan, jika anda bukan tabligh sekalipun, sila lihat siapa pendiking kitab2 mereka.
    Jangan pukul rata. Ini tidak, baru belajar ngn sorg dua "ustaz",dah pandai2 bg hukum.

  7. what ever
    April 17, 2010 at 5:22 am

    Ente salah prkiraan fadhail amat bukan kitab utama dr jamaah tabligh yg ente maksud,,,"fadhail amal" merupakan salah satu buku yg sering d baca oleh jamaah yg ente mksd,,,

    Menurut ane orang yg dhaif adalah org yg SELALU menjelek jelekan suatu kaum,,,biar la jemaah tabligh mengamalkan sunnah nabi saw,,,kenapa harus d ributkan n d bilang bid'ah n dha'if,,,

    Apakah smua ilmu yg ente ketahui sudah ente amalkan n ente dakwahan kpd smua org,,,

    Ingat d atas langit msh ada langit,jd jgn merasa lbh pintar dgn mendha'if dha'ifkan suatu golongan/jamaah,,,

    "Sampaikan walaupun qt hanya tau 1 ayat maka nnt allah akan ksh qt kepahaman lg,,,insya allah,,,

    Note : jadilah seperti tanaman PADI bukan pohon CEMARA,,,,

  8. what ever
    April 17, 2010 at 5:23 am

    Ente salah prkiraan fadhail amat bukan kitab utama dr jamaah tabligh yg ente maksud,,,"fadhail amal" merupakan salah satu buku yg sering d baca oleh jamaah yg ente mksd,,,

    Menurut ane orang yg dhaif adalah org yg SELALU menjelek jelekan suatu kaum,,,biar la jemaah tabligh mengamalkan sunnah nabi saw,,,kenapa harus d ributkan n d bilang bid'ah n dha'if,,,

    Apakah smua ilmu yg ente ketahui sudah ente amalkan n ente dakwahan kpd smua org,,,

    Ingat d atas langit msh ada langit,jd jgn merasa lbh pintar dgn mendha'if dha'ifkan suatu golongan/jamaah,,,

    "Sampaikan walaupun qt hanya tau 1 ayat maka nnt allah akan ksh qt kepahaman lg,,,insya allah,,,

    Note : jadilah seperti tanaman PADI bukan pohon CEMARA,,,,

  9. birmaoona
    April 26, 2010 at 7:50 pm

    salam…tuan jgn ckp tu syrik ni syrik sdangkan mgkn syrik brada dlm dri kte tnpa kte sdar…hati2 dgn perckpan tuan,tuan xknal spe pngarang ktab tersbt…slapnye prckpn akn rsakkn iman kte tuan..smge Allah jauhkn kte dri sft tersbt…maaf skranya terksar bhasa…wslm..

  10. birmaoona
    April 26, 2010 at 7:50 pm

    This comment has been removed by the author.

  11. Mr.
    January 4, 2011 at 10:39 pm

    Soalan : Mengapa Kitab Fadhail Amal mengandungi hadis dhaif dan maudhu'?

    Jawapan 1 : Penerangan dari Mufti Mahmud Hassan Gangohi (rahimahullah), Mufti Besar Darul Ulum Deoband dalam fatwa beliau pada 24/3/1395 AH:

    "Kemungkinan besar tidak ada hadith yang disepakati oleh semua ulama' sebagai maudhu'. Bagaimana pun terdapat hadith yang dianggap dha'if atau lemah malah dilabel sebagai palsu oleh sebahagian ulama'. Pengarang kitab Fadha'il Amal yang mulia (Maulana Zakariyya rah.) sendiri telah menyentuh tentang perkara ini. Kitab 'Tadribur Rawi' menerangkan bahawa adalah dibolehkan menggunakan hadith dho'if berkaitan dengan fadhilat atau kelebihan-kelebihan amal. Jika sebaliknya, apa yang kamu akan perkatakan tentang Ibn Majah (rah.) apabila Ibn Jauzi (rah.) mengatakan bahawa kebanyakan daripada hadith-hadith yang diriwayatkan oleh beliau sebagai maudhu'? Ibn Majah adalah sebahagian dari silibus madrasah malah salah satu dari 6 kitab sahih. Ibn Majah (rah.) tidak menyebut pun hadith-hadith tersebut sebagai maudhu'. Malah kitab beliau digunakan tanpa sebarang bantahan.

    Pengarang kitab Fadha'il Amal sangat berhati-hati. Beliau telah menerangkan tentang hadith-hadith yang sesetengah ulama' mengatakan sebagai maudhu'. Jika sekiranya semua ulama bersepakat bahawa hadith-hadith tersebut adalah maudhu', beliau sekali-kali tidak akan meriwayatkannya."

    Daripada: Ustaz Hambali
    (pengarang blog http://hambalialorstari.blogspot.com)

    Targhib daripada cerita ini:

    Kita selaku orang yang Allah kurniakan akal sepatutnya berfikir dahulu sebelum bercakap ataupun mengeluarkan sebarang hukum. Hatta untuk mengeluarkan sebarang hukum, kita wajib merujuk Al-quran dan hadis rasulullah sebelum berijtihad meyatakan satu pandangan ataupun hukum sesuatu benda. Sebenarnya, untuk pengetahuan para pembaca sekalian, saya pernah mendengar cerita yang ada sesetengah ustaz yang memberi pendapat yang kitab ini mengandungi hadis-hadis maudhu'. Siapa kita nak menilai sebuah kitab yang dikarang oleh syeikhul hadis yang mempunyai ilmu agama(hadis) yang tinggi ? Siapa kita nak menilai kitab yang dikarang oleh seoarang ulama' yang jiwa dan masa beliau hanya untuk Allah?
    Fikir-fikirkanlah!!!!!!!

  12. HambaAllah Hasan
    January 24, 2011 at 10:19 pm

    Buat author:

    mohon artikel ini ditimbal balik(saya mencadangkan agar ia tidak dipaparkan lagi)

    Atas kewajaran
    1….ulama muta'akhirin(merujuk kepada Ustaz-ustaz dalam lujnah penterjemahan Miftahul Ulum Sri Petaling)sudah menyemak semula kitab ini dan dan didapati terdapat beberapa kesalahan dalam terjemahan.Justeru satu edisi revisi sudah pun berada di pasaran sekarang untuk rujukan
    –>menggunakan sumber lama setelah wujudnya revisi baru bukanlah menepati disiplin ilmu

    2….berbicara dan mengkritik beberapa 'petikan' tanpa memahami konteks 'petikan' adalah kedahsyatan yang besar.Beberapa 'petikan' yang diketengahkan adalah perbicaraan di kalangan ahli sufi.
    –>tidaklah wajar orang awam(merujuk kepada bukan ahli sufi) membahaskan perkara ini

    3….apakah yang menjadi sumber kemarahan anda sekalian wahai hambaAllah? Salafussoleh kita dahulu mendekati salah-faham di kalangan ummah dengan penuh kelembutan. Subhanallah, semoga Allah merahmati Imam Malik rah. dan Imam Syafie rah. Ketika mereka berselisih pendapat dalam sesuatu perkara, tohmahan dan herdikan langsung tidak terhambur dari mereka.
    –>ambillah ibrah(pengajaran) dari hal ini

    4….kritikan dari alim ulama(semoga Allah memuliakan mereka)terhadap kitab ini haruslah dipandang dari sudut ilmiah.
    –>mengapa tidak dibentangkan tulisan pengarang kitab ini sendiri@ulama yang menyokong kitab ini

  13. ticher nur
    March 20, 2011 at 5:24 pm

    Assalammualaikum, may i say something? i am a muslimah and i am not belonging to any islamic group. though, i have some muslimah friends who are from the jama'ah tabligh. honestly, i love their lifestyle, the closest to the sunnah i wud say. but i disagree to some of their opinions that they get from this jama'ah. for example, they kept on saying that only the wives of those men who do khuruj will get to be the leader of the maiden in heaven. those wives like me whose husbands are not in the jama'ah only gets to be the guardian of our husbands horses. tell me if this is nonsense or truth? for i have not found any hadith regarding this. they also said, it is enough for us to only recite a du'a in our hearts if we see any mungkar in front of our hearts, if we recite the du'a 3 times, we get the rewards the same as those who actually stopped the mungkar with their will. is this also true? they also are angry with me when i told them there is no such hadith about golden umbrella in padang mahsyar for women practicing polygamy. now. how do i fit in with all these lies?

Comments are closed.