Setiap amal yang tidak mengikut dan mencontohi sunnah maka ianya tidak akan berupaya untuk membawa pelakunya dekat kepada Allah Subhanahu wa-Ta’ala, bahkan akan semakin menjauhkannya dari Allah. Ini adalah kerana Allah memerintahkan manusia dan jin untuk beribadah kepada-Nya dengan ketentuan yang telah diperintahkan-Nya yang tidak boleh berdasarkan akal dan hawa nafsu. (Rujuk: مدارج السالكين 1/84. Ibnul Qaiyim)
Fitnah yang sangat besar bahayanya terhadap akidah dan muamalah (ibadah) Ummah Islamiyah ialah bid’ah dan kesan dari aktiviti para pelaku bid’ah (mubtadi’). Oleh itu para mukmin perlu memahami, mengetahui dan berhati-hati terhadap bid’ah dan para aktivisnya.
Syeikh al-‘Allamah Muhammad Nashiruddin al-Albani rahimahullah telah menjelaskan:
Kemudian telah berkata Yahya bin Mu’az ar-Razi rahimahullah:
اِخْتِلاَفُ النَّاسِ كُلّهمْ يَرْجِعُ اِلَى ثَلاَثَةِ اُصُوْلٍ ، فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهَا ضِدٌّ ، فَمَنْ سَقَطَ عَنْهُ وَقَعَ فِى ضِدِّهِ : اَلتَّوْحِيْدُ ضِدُّهُ الشِّرْكُ ، وَالسُّنَّةُ وَضِدُّهَا الْبِدْعَةُ ، وَالطَّاعَةُ وَضِدُّهَا الْمَعْصِيَّةُ
Antara bahaya bid’ah ialah Allah Azza wa-Jalla menghijab (tidak menerima/menutup) taubat ahli bid’ah selagi dia tidak bertaubat atau meninggalkan bid’ah yang dikerjakan. Hal ini dapat difahami dari hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi ‘Asim dalam “Kitabus Sunnah” dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
Al-Hasan bin Abi Hasan dan Abu ‘Amr as-Syaibani rahimahullah berkata:
“Allah Tabaraka wa Ta’ala tidak menerima taubat Ahli Ahwa (pembuat bid’ah)”. (Lihat: شرح اصول اعتقاد اهل السنة Hlm 141. Dan Lihat: البدع والنهي عنها Hlm. 54)
Para sahabat radhiallahu ‘anhum, para ulama dan semua pendakwah yang berpegang kepada manhaj Salaf as-Soleh sangat keras penentangannya terhadap semua jenis bid’ah dalam agama dan semua aktivis bid’ah. Ini amat jelas jika dinilai melalui apa yang diriwayatkan oleh Ibn Abdi al-Barr dalam kitabnya yang diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’oud radiallahu ‘anhu:
Setiap umat Islam yang beriman dari kalangan Ahli Sunnah wal-Jamaah yang berpegang dengan manhaj Salaf as-Soleh dingatkan oleh syara supaya sentiasa berhati-hati agar tidak belajar dan menerima hukum ahkam agama dari ulama bid’ah yang dikenali juga sebagai ulama su’ (علماء سوء) “Ulama Jahat”.
Ali bin Abi Talib radiallahu ‘anhu menjelaskan:
Umat Islam diperingatkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam agar berjaga-jaga dari penyebar bid’ah kerana di akhir zaman bid’ah akan merebak sehingga menguasai kehidupan masyarakat Islam seolah-olah ia suatu ledakan yang besar. Sabda Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam:
Menurut Abu ‘Uthman Ismail Abdulrahman as-Sabuni bahawa maksud “ilmu” di hadis ini ialah “sunnah”, iaitu akan tiba di akhir zaman kurangnya manusia yang menyeru dan mengamalkan (menghidupkan) sunnah. Adapun makna “al-jahlu” (kejahilan) ialah “bid’ah”, yang bermaksud di akhir zaman pelaku bid’ah dan pembela (penyeru) bid’ah akan terus menerus bertambah dengan banyaknya. (Lihat: عقيدة السلف اصحاب الحديث Hlm. 124. as-Sabuni)
Ibn ‘Umar radhiallahu ‘anhuma pula pernah memberikan nasihatnya:
Untuk menghindarkan diri dari perangkap bid’ah dan aktivisnya maka Abdullah bin Mas’oud telah berpesan:
Imam Abu Fadl al-Hamadani rahimahullah berkata:
“Pelaku bid’ah dan para pemalsu hadis lebih berbahaya daripada orang-orang kafir yang terang-terangan menentang Islam. Kaum kuffar menentang Islam dari luar sedangkan ahli bid’ah menghancurkan Islam dari dalam. Pelaku bid’ah diumpamakan sebagai penduduk kampung yang ingin menghancurkan kampungnya, sedangkan kuffar diumpamakan musuh di luar benteng yang sedang menunggu pembukaan pintu oleh ahli bid’ah. Ahli bid’ah berupaya memberi kesan yang amat buruk terhadap Islam jika dibandingkan (dengan kuffar) yang menentang Islam secara terang-terangan.” (Lihat: الموضوعات Ibn al-Jauzi. نقد الرجال Hlm. 128)
Sebahagian pengikut Imam Syafie dan Imam Ahmad menghalalkan membunuh para penyeru (pendakwah) bid’ah yang jelas telah menentang al-Quran. Begitu juga pandangan pengikut Imam Malik yang menjelaskan bahawa beliau menghalalkan membunuh golongan Qadariah bukan kerana murtadnya mereka tetapi kerana mereka menyeru kepada kerosakan (bid’ah) di permukaan bumi. (Lihat: الموضوعات Ibn al-Jauzi. نقد الرجال. Hlm. 128)
Keseluruhan para ulama Ahli Sunnah wal Jamaah yang berpegang dengan manhaj salaf mengharamkan orang-orang beriman dari berteman dan menghadiri apa pun majlis bid’ah terutamanya majlis pengajian ilmu (mujalasah) yang diadakan oleh ahli al-bida’ (اهل البدع) sebagaimana yang diperingatkan oleh para ulama salaf di bawah ini:
Berkata Imam al-Barbahari:
“Apabila kamu mendapati seorang yang bersungguh-sungguh menyiksa dan menganiaya dirinya dengan meninggalkan urusan dunianya semata-mata untuk beribadah maka dia adalah mengikut hawa nafsu (dia ahli bid’ah). Janganlah kamu berkawan, duduk-duduk bersamanya, mendengar perkataan, berjalan bersama-sama kerana saya tidak menjamin kamu (akan selamat dari bid’ah – pent) jika kamu bersamanya”. (Lihat: شرح السنة Hlm. 104. Imam al-Barbahari)
Al-Hasan rahimahullah berkata:
“Janganlah kamu berteman dengan pengikut hawa nafsu (ahli bid’ah) kerana akan tersemai di hatimu apa yang telah kamu terpengaruh darinya. Akhirnya kamu akan binasa atau kamu mengingkari (sesuatu dalam agama) sehingga hatimu menjadi tersiksa.” (Lihat: البدع Hlm. 17. Dr. Ali bin Muhammad Nashir al-Fazihi)
Imam az-Zahabi rahimahullah berkata:
“Berpegang kepada sunnah bermakna menghidupkan hati. Apabila seseorang membiasakan hatinya untuk menerima amalan bid’ah maka hati tersebut tidak akan memuliakan sunnah”. (Lihat: علم اصول البدع. Hlm. 288-289. Ali Hasan)
Ibnu Sirin rahimahullah berkata:
Tidak pernah ditemui seseorang yang melakukan bid’ah akan menolak bid’ah-bid’ah yang lain”.
Ini bermakna pelaku bid’ah sememangnya menggemari setiap apa sahaja jenis bid’ah yang disangkanya baik. Kebiasaannya mereka memang jahil (kurang memahami tentang syara’ atau sunnah). Lantaran kejahilan tersebut, penggemar bid’ah pasti akan mencintai apa sahaja perbuatan bid’ah kerana dianggapnya amalan yang berpahala. Akhirnya mereka lebih menggemari dan mempertahankan bid’ah dari sunnah yang jelas ada dalilnya untuk diamalkan.
Ahli bid’ah sama ada para penyebarnya (penyeru dan pendakwahnya) atau pengikutnya, mereka bukan sahaja akan memikul dosanya sendiri tetapi akan berterusan memikul dosa-dosa orang lain yang meniru perbuatan bid’ah yang mereka hidupkan sehinggalah ke Hari Kiamat. Firman Allah Azza wa-Jalla:
لِيَحْمِلُوْا اَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ اَوْزَارِ الَّذِيْنَ يُضِلُّوْنَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ
“Mereka akan menanggung dosa mereka keseluruhannya pada Hari Kiamat, dan akan menanggung dosa orang yang mereka sesatkan tanpa ilmu”. (an-Nahl, 16: 25)
SALAH FAHAM TERHADAP BID’AH
Pelaku bid’ah sama ada bid’ah yang berbentuk akidah atau muamalah, mereka tidak akan merasa gerun atau takut untuk melakukan bid’ah tersebut kerana mereka menyangka bahawa bid’ah terbahagi kepada dua, iaitu bid’ah hasanah dan bid’ah dholalah, mereka berhujjahkan hadis di bawah ini:
Kalimah sunnah yang terdapat pada hadis di atas tidak boleh dimaksudkan sebagai bid’ah atau bid’ah hasanah. Adalah suatu kesilapan yang besar bagi sesiapa yang mengertikannya sedemikian. Kekeliruan ini boleh dijelaskan dan difahami melalui penerangan sebagaimana berikut:
Makna as-Sunnah: Menurut etimologi (bahasa) as-Sunnah diambil dari kata-kata:
Sunnah boleh memberi maksud:
“Kebiasaan, perilaku, cara hidup dan suatu kaedah/method. Ia juga membawa: (السيرة): as-Sirah.” (Lihat: مختار الصحاح. Hlm. 133. Ar-Razi)
Sunnah menurut syara’:
“Apa yang dipindah/diambil (diriwayatkan, diterima dan diambil) dari Nabi Muhammad (sallallahu ‘alaihi wa sallam) dan para sahabat baginda berkaitan dengan akidah dan amal.” (Lihat: لغة الاعتقاد الى سبيل الرشاد. Hlm. 40. Al-Uthaimin) Sunnah diistilahkan juga sebagai: (الطريقة المحمدية): “Jalan atau petunjuk Muhammad (sallallahu ‘alaihi wa sallam) atau (السنة المحمدية): “Sunnah Muhammad (sallallahu ‘alaihi wa sallam)”.
Menurut istilah Ahli Usul pula ialah:
“Segala yang disalin (dipindah, diambil, dinukil dan diriwayatkan) dari Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam secara khusus. (Lihat: الموافقات juz. 4. Hlm. 47. As-Syatibi) Ia berupa perkataan, perbuatan, ketetapan, akhlak, disiplin dan segala yang bersangkutan dengan hukum halal dan haram.”
Pengertian ini dapat difahami melalui sabda Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam di bawah ini:
Jika dikembalikan kepada istilah, bid’ah amat berbeza dengan sunnah kerana bid’ah ialah mengada-adakan (mencipta atau mereka-reka sesuatu yang baru) dalam agama. (Lihat: اللمع فى الرد على محسني البدع Abdul Qayyum bin Muhammad bin Nasr)
Hadis yang dijadikan hujjah untuk membolehkan membuat bid’ah ini sebenarnya menggesa agar: “Menghidupkan sunnah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam yang telah ditinggalkan oleh ummah.” Ia bukan bermaksud: “Halal mencipta atau melakukan bid’ah yang tidak ada contohnya dari Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam.”
Hadis tersebut disyarahkan oleh Imam Nawawi di dalam kitab sahih Muslim di bawah tajuk:
Dalam syarahnya Imam Nawawi rahimahullah menjelaskan:
“Pada hadis ini suatu pengkhususan dari sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bahawa setiap yang diada-adakan itu bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat. Apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah ialah setiap yang diada-adakan itu batil dan menjadi bid’ah yang tercela.” (Lihat : صحيح مسلم ، بشرح النووي. Juz. 7. Hlm. 104)
Mengerjakan bid’ah termasuklah yang disangka bid’ah hasanah tidak boleh dianggap sebagai menghidupkan sunnah kerana sunnah ada contohnya dari Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat. Sebaliknya bid’ah tidak ada sama sekali contohnya kerana ia suatu yang baru, ciptaan baru, yang diada-adakan dan rekaan yang tidak ada contoh sebelumnya sama ada dari al-Quran atau as-Sunnah.
Apa yang dijelaskan oleh Imam Nawawi apabila mensyarahkan hadis di atas merupakan suatu galakan kepada setiap orang-orang yang beriman supaya menghidupkan kembali segala sunnah yang telah ditinggalkan atau tidak lagi dikerjakan oleh ummah. Ia bukan bermaksud supaya mengada-adakan suatu yang baru dengan mencipta beberapa bid’ah yang mana ciptaan tersebut tidak ada sama sekali suruhan atau contohnya dari Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam, dari para sahabat, dari tabiin atau para Salaf as-Soleh.
Penjelasan Imam Nawawi ini amat bersesuaian dengan hadis Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam di bawah ini:
Menghidupkan sunnah hanyalah melalui contoh (ittiba’ kepada sunnah) dari Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam. Menghidupkan satu bid’ah samalah seperti mematikan satu sunnah dan ini pasti berlaku apabila sunnah ditinggalkan dan mengambil sebaliknya. Dalam hal ini Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
Selain daripada sunnah adalah bid’ah dholalah kerana pengertian sunnah sebagaimana yang telah dijelaskan ialah “Jalan” atau “Yang diambil (diittiba’) dari contoh Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam”. Ini bermakna jalan yang diperkenankan hanyalah jalan yang ada nasnya dari syara iaitu agama Islam yang diturunkan dari langit, bukan melalui jalan-jalan (bid’ah) yang dicipta oleh manusia. Nas-nas di bawah ini menjelaskan:
Menurut riwayat dari Abi al-Hajjaj bin Jabr al-Makki rahimahullah seorang tabiin dari kalangan imam tafsir, bahawa ayat (وَلاَ تَتَّبِعُوْا السُّبُلَ) “Jangan kamu ikut jalan-jalan (yang lain)” yang dimaksudkan ialah: “(Jalan/perbuatan) yang bid’ah dan yang syubhat.” (Lihat: علم اصول البدع hlm. 40. Ali Hassan bin Abdul Hamid. Dikeluarkan oleh at-Tayalisi dalam musnad (244). Al-Lalikai dalam شرح اصول اعتقاد اهل السنة والجماعة. Jld. 1. Hlm. 80-81. Ahmad (1/435-465). Ibn Abi ‘Asim dalam السنة, (1/13). An-Nasii dalam السنن الكبرى Ibn Habban (1/105). Al-Hakim dalam المستدرك (2/318))
Antara nas yang membuktikan bahawa yang dimaksudkan oleh ayat di atas ialah jalan Allah atau sunnah Allah dan Rasul-Nya ialah sabda Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam:
Selain berpegang dengan sunnah Rasul-Nya, Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam turut menyeru agar orang-orang yang beriman mengikuti (ittiba’ kepada) sunnah para sahabat terutamanya para Khulafa ar-Rasyidin kerana mereka telah dijamin masuk Syurga, kekal di dalamnya, mereka meredhai Allah dan Allah redha kepada mereka sebagaimana firman Allah:
Banyak nas-nas dari syara’ menyeru agar orang-orang beriman berittiba’ kepada sunnah bukan bertaqlid buta kepada pembuat bid’ah. Malah tidak pernah terdapat walau satu nas dari syara’ yang mengizinkan atau menyuruh seseorang itu berbuat bid’ah. Semua perbuatan dalam agama yang berbentuk atau berunsur bid’ah telah ditegah (dilarang atau diharamkan) oleh syara’ sebagaimana yang ditegaskan oleh Ibn Mas’oud radhiallahu ‘anhu:
Dalam hal wajibnya ittiba’ dan haramnya melakukan bid’ah, Syeikh al-Qarafi rahimah humullah berkata:
Berkata pula Imam as-San’ani rahimahullah:
Melalui nas-nas di atas amat jelas bahawa Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam mewajibkan setiap mukmin ittiba’ (mengikuti) sunnah Allah, sunnah Rasul-Nya serta sunnah para sahabat dan mengharamkan mereka daripada mengikuti sunnah si Pulan dan si Pulan termasuklah sunnah Yahudi, Nasrani atau Majusi sebagaimana sabda baginda: